Het evalueren van een practoraat
De meerwaarde van een practoraat voor de Quadruple helix
Het evalueren van een practoraat
De meerwaarde van een practoraat voor de Quadruple helix
Meer informatie

Birch heeft voor een ROC onderzocht wat de meerwaarde is van een practoraat voor het onderwijs, het bedrijfsleven en de regio. Daarnaast hebben we gekeken hoe het practoraat nog beter benut en gepositioneerd kan worden. Dit is van belang voor de strategie van de onderwijsinstelling als ook voor het functioneren van het regionale ecosysteem met het oog op de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt.
Aanleiding
Met de afloop van een RIF-subsidie ontving Birch de vraag van een ROC welke impact het practoraat heeft gehad en hoe het practoraat voortgezet kan worden, zowel qua thematiek als organisatie. De afstemming op de meerjarenvisie van de instelling en de veranderde context van het expertisegebied van het practoraat waren hierbij van belang.rnrnDoor middel van een evaluerend en lerend onderzoek hebben we een weergave kunnen geven van de opbrengsten van het practoraat en leerkansen voor de onderwijsinstelling.
Proces
Birch onderzocht wat de meerwaarde was van het practoraat voor de eigen onderwijsinstelling, voor andere professionals in het onderwijs domein als wel voor het bedrijfsleven en andere (regionale) stakeholders. Met behulp van documentanalyse, data-analyse en (groeps)gesprekken met betrokkenen en experts hebben we de impact van het practoraat in kaart kunnen brengen.
Resultaten en conclusies
Het practoraat was één van de eerste practoraten en heeft nieuwe invulling gegeven aan de positie van het mbo in het bredere regionale landschap. Het practoraat heeft een belangrijke rol als verbinder gespeeld tussen de quadruple helix (Overheid, Bedrijfsleven, Onderwijs en Maatschappelijke Organisaties). In samenwerking met andere onderwijspartijen heeft het practoraat een Circular Skills model opgezet en daarnaast Challenge-based learning op de kaart gezet.rnrnDe unieke, nauwe verwevenheid tussen het practoraat en het expertisepunt van het ROC (een Publiek-private samenwerking) heeft geleid tot zichtbaarheid en slagkracht. Met de aanbevelingen kan het ROC zich bezighouden met het verder profileren van het practoraat, en het inbedden van onderwijsinnovaties in de organisatie. Ook worden de inzichten meegenomen in de nieuwe High Impact Publiek-private samenwerking (HIP).