POcket: regionaal inzicht in financiering, uitgaven en resultaten in het primair onderwijs

Een mooie mijlpaal: anderhalf jaar na het winnen van de ‘Accountabilty Hack 2019’ presenteerden we donderdag 10 juni dashboard Pocket aan de Tweede Kamer. Het dashboard geeft Tweede Kamerleden regionaal inzicht in context, financiering en resultaten in het primair onderwijs.

 

Voor Tweede Kamerleden is het lastig om in korte tijd de impact van nieuw beleid op het primair onderwijs in kaart te brengen. Dat komt onder meer door de lumpsumbekostiging, waarmee scholen op basis van onder andere leerlingenaantallen een vergoeding krijgen die ze grotendeels vrij kunnen besteden.

 

Hackathon

De opdracht bij de hackathon was: bedenk een oplossing waarmee je de vele beschikbare openbare databronnen op een effectieve manier met elkaar verbindt om besluitvorming te vergemakkelijken. En doe dat open source: de code van een tool moet uitwisselbaar, herbruikbaar en aanpasbaar zijn. Onze oplossing POcket was de winnaar van de challenge ‘Lumpsum in het onderwijs’. We kregen een cheque van 20.000 euro om het dashboard te ontwikkelen.

Hackathon ‘Accountabilty Hack 2019’

Regionale context

Anderhalf jaar later is het zover: POcket kan mee ‘in de achterzak’ van Kamerleden. In een technische briefing mochten we onderwijswoordvoerders bijpraten. Met het dashboard krijgen ze regionaal inzicht in de (financiële) gegevens en omgeving van onderwijsinstellingen. Dat is belangrijk, omdat het onderwijs te maken heeft met grote regionale verschillen. Zowel demografische, sociaaleconomische als bestuurlijke. Omdat scholen opereren in regionale context, vertelt de begroting op zich dus niet het hele verhaal. POcket verwijst ook door naar andere relevante informatiebronnen.

 

Volgende stap

Het bedenken en ontwikkelen van POcket was een feestje. Allereerst was het mooi om onze kennis van (openbare) data, dashboards maken en onderwijs nu eens toe te passen op het primair onderwijs. Daarnaast daagde POcket ons uit om op nieuwe manieren naar data-analyses te kijken. Ook leerden we een voor ons nieuwe programmeerpakket: ‘R Shiny’ in R. Al deze kennis kunnen we inzetten bij nieuwe opdrachten. Ondertussen gaan we nog verder met POcket. Samen met de Kamercommissies Onderwijs, Digitale zaken en Rijksuitgaven verkennen we na de zomer hoe het dashboard verder ingezet kan worden.

Lees hier de referentie over POcket