Nieuwe inzichten dankzij de Workshop business modellen

Of een initiatief nu net begint of al tien jaar bestaat: nadenken over het business model helpt iedereen om stappen vooruit te zetten. Het regende dan ook inzichten en ideeën tijdens de workshop business modellen die Birch gaf aan Banenmakers op 11 februari in Woerden.

Wie zijn je key-partners, wat is je waardepropositie en welke klantsegmenten bedien je? Dat waren het soort vragen waarover de deelnemers aan de workshop ‘business modellen voor Banenmakers’ zich bogen. In drie rondes creëerden zij overzicht in hun eigen business model en brachten de verbeterkansen in kaart. Met resultaat: aan het einde van de workshop hadden ze concrete plannen waarop zij actie konden ondernemen.

Opschalen
Voor Dave van der Wolk, eigenaar van Brownies & Downies Woerden, was de workshop een thuiswedstrijd. Hij ontving de deelnemers aan de workshop in zijn zaak en deed zelf ook mee. Hoewel zijn bedrijf al draait sinds 2016, ziet hij zeker nog toegevoegde waarde in het nadenken over zijn business model. “Het kan handvatten bieden om te helpen opschalen”, zegt hij. “Ik hoop dat de workshop inzichtelijk maakt wat ervoor nodig is om uit te breiden en hoe ik dat kan aanpakken.”
Opschalen was voor meerdere deelnemers reden om deel te nemen aan de workshop. Aan het begin van de workshop citeerde Jaap Schoeman van PlaytoWork John F. Kennedy om zijn ambities duidelijk te maken: “We’re going to the moon. Not because it’s easy, but because it’s hard.” Chris Lassooij, die de workshop begeleidde namens Birch, legt uit hoe de workshop business modellen daarbij kan helpen. “Nadenken over je business model helpt je om structuur en focus aan te brengen in je werkzaamheden”, vertelt hij. “Doordat je onderzoekt welke waarde je toevoegt voor je klanten, kun je je bestaansrecht valideren en de do’s en don’ts duidelijk in kaart brengen.”

Concrete plannen na drie rondes
Tijdens de workshop gebeurde dat in drie verschillende rondes van brainstorms in subgroepen. In ronde 1 stond de waardepropositie centraal, in de tweede ronde lag de focus op de kanalen, kantrelaties en inkomsten. In ronde 3 bekeken de deelnemers hun kernactiviteiten, hun belangrijkste partners en de middelen die daarvoor nodig zijn.
Na afloop van de drie rondes hadden de deelnemers concrete plannen om een volgende stap te zetten met hun initiatief. “Voor ons was het de ideale kick off om beter te gaan focussen op onze kernactiviteit”, zegt Mark Vlak van Gear Up. “De workshop hielp ons om keuzes te maken.”

Bewust opnemen in de strategie
In totaal namen er ongeveer 10 Banenmakers deel aan de workshop. De deelnemers vertegenwoordigden initiatieven met andere uitdagingen en die zich in verschillende fases bevonden. Toch hielden ze ook een gedeeld inzicht over aan de workshop: Met één keer nadenken over je business model ben je er niet. Ingeborg Lups van het Veluwe Portaal verwoordt het zo: “Je zult voortdurend moeten testen of het nog klopt. De wereld verandert en daar speel je met jouw initiatief op in.” Ze heeft een duidelijk idee over hoe ze het business model bewuster opneemt in de strategie van het Veluwe Portaal: “We gaan het model elk jaar updaten en maken dat dan onderdeel van het jaarplan.”

Meer informatie

  • Meer weten over business modellen, of sparren over de invulling van je eigen business model?
    Mail Chris Lassooij, of bel hem op +31650622998
  • Meer informatie over de Banenmakers vind je op www.debanenmakers.nl